Onze showroom is vandaag gesloten
Afspraak inplannen

Algemene leveringsvoorwaarden Mondain

A. Algemene bepalingen

1. Werkingssfeer en definities

Tegelzettersbedrijf Van Heugten t.h.o.d.n. Mondain wordt hierna in deze voorwaarden ook ‘aannemer’ genoemd. Deze algemene voorwaarden zijn van toe­passing op alle (rechts)handelingen van de aannemer, zoals aanbiedingen, overeenkomsten of aanvaardingen van opdrachten in het kader van (raam)overeenkomsten, en prevaleren óók boven de algemene voorwaarden van de klant indien de aannemer de toepasselijkheid daarvan niet uitdrukkelijk heeft afgewezen. Een verwijzing door de klant naar eigen inkoop-, aanbesteding- of andere voorwaarden wordt door de aannemer niet aanvaard.

1.2 Naast en in aanvulling op het bepaalde in lid 1 zijn deze algemene voorwaarden van toepassing indien de klant de gelding ervan in eerdere overeenkomsten met de aannemer heeft aanvaard.

1.3 De klant aanvaardt de gelding van deze algemene voorwaarden op alle toekomstige transacties met de aannemer.

1.4 Aan de volgende in deze algemene voorwaarden al dan niet met een hoofdletter gebezigde woorden wordt de bijbehorende betekenis toegekend:

a) Overeenkomst: de overeenkomst tussen klant en aannemer.

b) Werkzaamheden: –de werkzaamheden die de aannemer op basis van de Overeenkomst dient te verrichten.

2. Aanbieding

2.1 De aanbieding van de aannemer is vrijblijvend: hij kan zijn aanbieding herroepen tenzij die aanbieding een termijn voor aanvaarding bevat en de termijn nog niet is verstreken.

2.2 De inhoud van alle aanbiedingsdocumenten, zoals tekeningen, beschrijvingen, specificaties of andere informatie die Mondain verstrekt, is zo nauwkeurig mogelijk, doch is niet bindend.

2.3 De klant dient alles wat van Mondain wordt ontvangen vertrouwelijk te behandelen. De klant mag hetgeen van Mondain wordt ontvangen niet voor eigen gebruik of gebruik door derden aanwenden of aan derden bekend maken. Het bepaalde in lid 20 van artikel 4 van deze voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.

2.4 Indien op basis van de aanbiedingsdocumenten geen Overeenkomst tot stand komt, dienen al deze documenten op eerste ver­zoek van de aannemer terstond door de klant en voor zijn rekening en risico te worden geretourneerd aan het adres van de aannemer. Indien gegevens digitaal zijn verstrekt, dienen de gegevens definitief verwijderd te worden.

3. Verplichtingen van de aannemer

3.1 Tenzij in de Overeenkomst iets anders is bepaald, dient de aannemer verzekeringen aan te gaan, een en ander voor zover dit naar de aard en omvang van de werkzaamheden en volgens de conventies in de branche nodig en gebruikelijk is, onver­minderd het bepaalde in artikel 5 lid 1 en 2. In de verzekeringen van de aannemer zijn de klant, diens gemachtigde en/of andere door de klant ingeschakelde derden niet als medeverzekerde opgenomen.

3.2 De aannemer zorgt er voor dat de klant desgevraagd schriftelijk bewijs van het bestaan en de inhoud van de in lid 1 bedoelde verzekeringen ontvangt.

3.3 De aannemer is verplicht de klant te waarschuwen indien de door of namens de klant vervaardigde vraagspecificatie, of opdracht, of overeenkomst, of de informatie, gegevens of goederen die de klant ter beschikking stelt of de wijzigingen die de klant opdraagt klaarblijkelijk zodanige fouten bevatten of gebreken vertonen, dat hij in strijd met de eisen van redelijkheid en billijkheid zou handelen als hij zonder waarschuwing bij het verrichten van werkzaamheden daarop zou voortbouwen.

3.4 De aannemer is niet verder gehouden dan een globale toetsing van door of vanwege de klant verstrekte informatie, ont­werpen, tekeningen, berekeningen en bestekken aan de normen van het installatie vak. De controle door de aannemer van door de klant te leveren goederen zal niet meer omvatten dan een visuele inspectie op uitwendige schade voor zover dat bij verpakte goederen redelijkerwijs mogelijk is, controle van nummers en afmetingen en voor zover mogelijk, de verificatie van de paklijsten.

3.5 De aannemer zal zich naar beste vermogen inspannen om de werkzaamheden uit te voeren; de reikwijdte van zijn verplichtingen is echter mede afhankelijk van de mate van inbreng en invloed van de klant c.q. van de door of namens de klant ingeschakelde derde(n). De aannemer is verplicht de Opdrachtgever te waarschuwen als in de Overeenkomst sprake is van een zodanige klaarblijkelijke fout, dat hij in strijd met de eisen van redelijkheid en billijkheid zou handelen als hij zonder waarschuwing bij het verrichten van Werkzaamheden daarop zou voortbouwen. Het bepaalde in artikel 7:754 lid 2 Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing.

3.6 De aannemer zorgt er voor, dat hij op de hoogte is van de voor de werkzaamheden van belang zijnde wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege, alsmede van de voorschriften van bijzondere aard, zoals technische of industriële normen.

3.7 De aannemer is verplicht de werkzaamheden zodanig te verrichten dat het werk voldoet aan de uit de Overeen­komst voortvloeiende eisen. De hier bedoelde eisen omvatten eisen die voortvloeien uit het normale gebruik waarvoor het werk bestemd is, alsmede de eisen die voortvloeien uit het bijzondere gebruik dat van het werk zal worden gemaakt, doch uitsluitend voor zover die laatste eisen in de Overeenkomst schriftelijk zijn vastgelegd.

3.8 De aannemer zal de klant desgevraagd op elk redelijk tijdstip informeren over de uitvoering van de werkzaamheden. Partijen zul­len elkaar desgewenst op een nader overeengekomen tijdstip toegang verlenen tot de plaatsen waar de werkzaamheden worden verricht.

3.9 De aannemer zal schade aan het werk of enig deel daarvan die tijdens en door of in verband met de uitvoering van de werkzaamheden voor de oplevering is ontstaan voor eigen rekening herstellen, tenzij deze schade niet aan hem is toe te rekenen of het anderszins onredelijk is dat deze schade voor zijn rekening komt, onverminderd de aansprakelijkheid van partijen krachtens de Overeenkomst of de wet. De klant kan door middel van een wijziging krachtens artikel 13 de aannemer opdragen om schade aan het werk te herstellen, die niet voor rekening van de aannemer komt.

3.10 De aannemer verstrekt naar beste vermogen en tijdig desgevraagd alle rechten uit garanties die hem door zelfstandige hulppersonen worden verstrekt met betrekking tot het werk of delen daarvan.

3.11 De aannemer zorgt er voor, dat de klant desgevraagd informatie ontvangt over de in zijn aanbieding gehanteerde verhouding tussen loon en materiaal en zijn betaalgedrag in het kader van de wet ketenaansprakelijkheid en verleggingsregeling omzetbelasting.

3.12 De aannemer geeft naar beste vermogen en tijdig desgevraagd instructies voor het in- en uitbedrijf stellen en bedrijfs­vaardig houden van het werk.

3.13 De aannemer is verplicht om alle gegevens van de klant vertrouwelijk te behandelen, voor zover deze gegevens als zijnde ver­trouwelijk aan de aannemer bekend zijn gemaakt, en er voor te zorgen dat zijn personeel die vertrouwelijkheid respecteert.

 

4.1 De klant zorgt er voor, dat de aannemer tijdig beschikt over alle (technische) informatie, gegevens, beslissingen en wijzigingen die volgens de aannemer nuttig of nodig zijn om de aannemer in staat te stellen de werkzaam­heden conform de Overeenkomst te realiseren. De klant is verantwoordelijk voor de tijdige ontvangst door Mondain ,alsmede de juistheid en volledigheid van deze informatie, gegevens, beslissingen en wijzigingen.

4.2 De klant zorgt er voor, dat de aannemer tijdig over alle goederen beschikt waarvan in de Overeenkomst uitdrukkelijk is bepaald dat die door of namens de klant ter beschikking zullen worden gesteld. De klant is er voor verantwoordelijk indien deze goederen niet deugdelijk of ongeschikt zijn of niet tijdig ter beschikking zijn gesteld of anderszins niet voldoen.. Voor voorge­schreven goederen of werkwijzen of andere voorschriften en de gevolgen daarvan kan Mondain uiteraard niet verantwoordelijk of aansprakelijk worden gesteld. Elke aansprakelijkheid is uitgesloten.

4.3 De klant vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden in verband met de in lid 1 en 2 bedoelde informatie, gege­vens, beslissingen, wijzigingen en goederen.

4.4 Mondain heeft geen zeggenschap over de locatie waar gewerkt moet worden. Tevens heeft Mondain geen invloed op de omstandigheden waaronder gewerkt moet worden. De klant heeft hier aldus een grote verantwoordelijkheid in. De klant zorgt er voor, dat de aannemer en/of de Klant tijdig beschikt over de vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of toestem­mingen die noodzakelijk zijn voor de opzet van de werkzaamheden of het gebruik van het werk en waarvan is overeengeko­men dat die door of namens hem ter beschikking zullen worden gesteld. Bij het verkrijgen hiervan zal de aannemer naar vermogen de klant de noodzakelijke medewerking verlenen. Indien de klant in de nakoming van deze verplichting tekortschiet, kan de aannemer de Overeenkomst krachtens artikel 11 lid 5 ontbinden en aanspraak maken op schadevergoeding.

4.5 De klant zorgt tijdig voor de kosteloze beschikking over en vrije toegang tot het terrein, het gebouw en de locatie waarop of waar­in de werkzaamheden moeten worden verricht, voor schone, veilige en gezonde omstandigheden, alsmede geschikte bergruimte aldaar. De klant zorgt er voor dat de locatie voor aanvang van de werkzaamheden door de aannemer aan alle wettelijke eisen, waaronder (maar niet uitsluitend) Arbo-eisen en eventuele (andere) eisen van Mondain voldoet.

4.6 De klant is verantwoordelijk voor de toestand van de gebouwen/locaties of delen daarvan rondom, waaronder, waarin of waarboven de werkzaamheden worden verricht, alsmede voor de omstandigheden die de uitvoering van de werkzaamheden verhinderen of ernstig belemmeren. De klant is verplicht de aannemer en diens personeel tijdig voor gevaarlijke situaties te waarschuwen. Tevens dient de klant al hetgeen te doen dat nuttig en nodig is om verhinderingen, belemmeringen of gevaarlijke situaties te voorkomen.

4.7 De klant zorgt er voor dat op de locaties waar de werkzaamheden worden verricht de aannemer tijdig, kosteloos en met leveringsgarantie kan beschikken over de benodigde (nuts)voorzieningen, zoals elektriciteit, (drink)water, gas, perslucht, telecom of rioleringsaansluiting en alle andere voorzieningen die de aannemer nuttig of nodig acht..

4.8 De klant is verantwoordelijk voor de aansluiting van het werk op de openbare netwerken. De aannemer zal de klant in redelijkheid de medewerking verlenen die noodzakelijk is voor het aanvragen van deze aansluiting. De klant dient eventuele kosten zijdens Mondain te vergoeden.

4.9 De klant zorgt voorafgaand aan de ontvangst van de offerte van de aannemer voor informatie over de aard en inhoud van de werkzaamheden van nevenaannemers en andere derden die door hem worden ingeschakeld, het voorziene tijdstip waarop zij worden verricht, alsmede de coördinatie daarvan, zodat de aannemer in zijn aanbieding met deze informatie rekening kan houden. Uitsluitend de klant is verantwoordelijk voor de coördinatie van deze werkzaamheden, voor zover niet iets anders is overeengekomen.

4.10 De klant is verantwoordelijk voor de vertraging en/of kosten die hun oorzaak vinden in de werkzaamheden van nevenaannemers en die niet aan de aannemer kan worden toegerekend. Schade die door de werkzaamheden van nevenaannemers aan het werk ontstaat, komt voor rekening van de klant, althans niet voor rekening van Mondain..

4.11 De klant is verplicht de aannemer schriftelijk en binnen bekwame tijd te waarschuwen, indien hij een tekortkoming van de aannemer daadwerkelijk heeft opgemerkt of zich daarvan bewust moet zijn geweest. De klant dient het werk van Mondain steeds direct integraal te controleren. De klant dient binnen 14 dagen dat een mogelijke tekortkoming is ontdekt of ontdekt had moeten worden, schriftelijk bij Mondain te klagen. Bij gebreke daarvan vervallen alle rechten van de klant.

4.12 De klant is aansprakelijk voor de (bodem)verontreinigingen, milieubelastende stoffen en/of bacteriën die voor, tijdens of na de uitvoe­ring van de werkzaamheden worden aangetroffen, zoals asbest of legionella. De klant kan de aannemer opdragen om de aangetroffen verontreinigingen, stoffen en/of bacteriën te verwijderen door middel van een wijziging krachtens artikel 13. Ongeacht of de aannemer deze opdracht uitvoert, heeft hij recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

4.13 De klant is verantwoordelijk voor de goederen die hij heeft voorgeschreven of van een voorgeschreven leverancier moeten wor­den betrokken, alsmede voor hun niet (volledige) of niet tijdige levering.

4.14 De klant is verantwoordelijk voor hulppersonen, zoals onderaannemers of leveranciers die hij heeft voorgeschreven. De aannemer is niet verplicht om deze zelfstandige hulppersonen te contracteren, indien de klant de contractvoorwaarden van deze hulppersonen niet wenst te accepteren. Indien de voorgeschreven hulppersoon niet, niet tijdig of niet deugdelijk pres­teert, heeft de aannemer recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

4.15 De klant is verantwoordelijk voor de goederen en eigendommen van de aannemer, zoals materialen, werktuigen of gereedschappen, die op het werk zijn aangevoerd.

4.16 De klant is verantwoordelijk voor de vertragingen en/of kosten als gevolg van de (niet-) naleving van wettelijke voorschriften en/of beschikkingen van overheidswege, alsmede van voorschriften van bijzondere aard, zoals technische en industriële normen of andere omstandigheden, die na de aanbieding worden gewijzigd of in werking treden.

4.17 Het is de klant niet toegestaan om de aannemer, zijn personeel of diens hulppersonen aanwijzingen te geven die niet in verband staan met de werkzaamheden of strijdig zijn met de aard van de Overeenkomst. De klant dient de werkzaamheden van de aannemer niet te verstoren.

4.18 De klant staat de aannemer toe om op schuttingen en afrasteringen, die dienen ter afsluiting van het gebouw of de plaatsen waar de werkzaamheden worden verricht, alsmede elders op het werkterrein aanduidingen van zijn naam en bedrijf of reclame aan te brengen.

4.19 De klant is verplicht om zowel alle goederen van de aannemer als de goederen van hemzelf die op grond van de Overeen­komst moeten worden afgeleverd in ontvangst te nemen zodra deze hem ter beschikking zijn gesteld. De klant dient de ontvangen goederen steeds direct na ontvangst integraal te controleren. De klant dient binnen 14 dagen dat een mogelijke tekortkoming is ontdekt of ontdekt had moeten worden, schriftelijk bij Mondain te klagen. Bij gebreke daarvan vervallen alle rechten van de klant.

4.20 De klant is verplicht alle (bedrijf)gegevens van de aannemer dan wel alle in verband met de Overeenkomst van de aannemer ontvangen informatie vertrouwelijk te behandelen. Het is de klant verboden deze gegevens en informatie voor eigen gebruik of gebruik door derden aan te wenden of aan derden bekend te maken of te verstrekken. Bij overtreding van de in dit lid opgenomen verplichting verbeurt de klant direct een onmiddellijk opeisbare en niet voor rechterlijke matiging vatbare boete ten belope van € 100.000,00 onverminderd het recht van de aannemer om schadevergoeding te vorderen.

5.1 De klant is verplicht een gebruikelijke CAR-verzekering of daarmee gelijk te stellen of andere gebruikelijke verzekering(en) aan te gaan en in stand te houden waarin de aannemer (met inbegrip van de door de aannemer voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen onderaannemers en hulppersoneel) als medeverzekerde is opgenomen indien de werkzaamheden van de aannemer dienen ter uitoefening van het bedrijf van de klant, althans risico’s van aannemer en derden tevens zijn verzekerd, tenzij schriftelijk iets anders is overeengekomen.

5.2 De klant is verplicht - bij export van zijn producten en installaties, die mede bestaan uit door de aannemer ontwik­kelde en/of geleverde goederen, naar de VS en Canada of gebieden waarop het recht van deze landen van toepassing is - het voornemen van export tijdig aan de aannemer te melden en de gebruikelijke aansprakelijkheidsverzekeringen aan te gaan en in stand te houden, mede ten behoeve van alle bij de ontwikkeling, vervaardiging of totstandkoming van deze producten en installaties betrokken partijen. De klant zal deze verzekeringen niet opzeggen of wijzigen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de aannemer.

5.3 De klant zorgt er voor dat de aannemer zo spoedig mogelijk schriftelijk bewijs ontvangt van het bestaan en de inhoud van de in lid 1 en 2 bedoelde verzekeringen.

6.1 Het is de klant, gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede tot één jaar na beëindiging daarvan, niet toegestaan om medewerkers van de aannemer die bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn geweest in dienst te nemen, dan wel anderszins voor zich te laten werken.

6.2 Het is de klant in geval van detachering niet toegestaan deze gedetacheerde personen gedurende de looptijd van de detachering alsmede tot één jaar direct na het einde van de detachering in dienst te nemen, dan wel anderszins voor zich te laten werken.

6.3 De klant verbeurt direct een onmiddellijk opeisbare en niet voor rechterlijke matiging vatbare boete ter hoogte van € 100.000,00 bij overtreding van de lid 1 of 2 genoemde verplichting.

7.1 Mondain behoudt zich het eigendom voor van alle (door of namens haar) geleverde zaken. Het eigendomsvoorbehoud is ver­lengd. Mondain behoudt zich aldus eigendom voor, van alle geleverde goederen (en dus ook goederen die wel betaald zijn, als een deel niet betaald is), op basis van alle overeenkomsten tussen Mondain en de klant.

Zolang de klant:

a) de totale verschuldigde bedragen (uit welke overeenkomst dan ook) (nog) niet (geheel) heeft betaald aan Mondain en/of ;

b) tekortschiet of tekort zal schieten in de nakoming van zijn verplichtingen uit deze of andere overeenkomsten en/of;

c) vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van verplichtingen, zoals schade, boete, rente en kosten, niet heeft voldaan, ­blijven alle geleverde zaken eigendom van Mondain totdat de klant aan alle verplichtingen ten opzichte van Mondain heeft voldaan. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag en kan de klant deze buiten zijn normale bedrijfsuit­oefening niet vervreemden, bezwaren of overdragen (zowel goederen- als verbintenisrechtelijk).. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag opdrachtgever deze niet bezwaren. De goederen vallen niet in zijn vermogen. De klant is zowel goederenrechtelijk als verbintenisrechtelijk onbevoegd om de goederen te bezwaren of te vervreemden. Nadat Mondain zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. De klant zal daartoe alle medewerking verlenen. Mondain heeft op alle zaken die hij uit welke hoofde ook onder zich heeft of zal krijgen en voor alle vorderingen die hij op opdrachtgever heeft of mocht krijgen ten opzichte van een ieder die daarvan afgifte verlangt een pandrecht en een retentie­recht. Als de klant, nadat de zaken conform de overeenkomst door Mondain aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze zaken als de klant zijn verplichtingen uit een later gesloten overeenkomst niet nakomt.

8.1 De aannemer kan niet eerder gehouden worden om met de uitvoering van zijn werkzaamheden aan te vangen, dan na­dat alle daarvoor door hem nuttig of nodig geachte informatie, gegevens of goederen, zoals die bijvoorbeeld genoemd in artikel 4 en 5, in zijn bezit zijn en hij de overeengekomen termijnbetaling heeft ontvangen. Hij is bevoegd eerder aan te vangen en/of op te leveren, tenzij in de Overeenkomst iets anders is bepaald.

8.2 Tenzij uitdrukkelijk iets anders is overeengekomen zijn termijnen naar beste weten vastgesteld en zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. De enkele overschrijding van een genoemde termijn brengt de aannemer niet in verzuim. Indien overschrijding dreigt zullen aannemer en klant zo spoedig mogelijk in overleg treden.

9.1 De klant is bevoegd om via controles, beproevingen of tests te toetsen of de werkzaamheden en resultaten van werkzaamheden voldoen aan de eisen die voortvloeien uit de Overeenkomst.

9.2 Toetsing door of namens de klant geschiedt, na overleg met de aannemer, tenzij iets anders is overeengekomen, voor rekening en risico van de klant. De aannemer zal de klant binnen redelijke grenzen hierbij medewerking verlenen.

9.3 De klant dient bij het uitoefenen van zijn toetsingsbevoegdheid de werkzaamheden niet te verstoren. Hij is verantwoordelijk voor de vertraging en/of kosten die als gevolg daarvan ontstaan en die niet aan de aannemer kunnen worden toegerekend. Schade die door de toetsing aan het werk ontstaat, komt voor rekening van de klant.

9.4 Zodra de aannemer te kennen heeft gegeven dat de resultaten van de werkzaamheden gereed zijn voor aanvaarding en de klant deze niet binnen de door de aannemer gestelde termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel onder aanwijzing van de gebreken weigert, worden de resultaten van de werkzaamheden geacht stilzwijgend te zijn aanvaard.

9.5 Kleine gebreken die vóór een nog volgende betalingstermijn kunnen worden hersteld, mogen geen reden tot weigering zijn, mits zij de ingebruikneming van het werk niet in de weg staan.

9.6 Na de aanvaarding worden de resultaten van de werkzaamheden als opgeleverd beschouwd. De aannemer is bevoegd de oplevering te verdelen in een aantal deelopleveringen.

9.7 Worden de resultaten van de werkzaamheden door de klant (stilzwijgend) aanvaard, dan wordt als het tijdstip van aanvaarding aangemerkt de dag van de in lid 4 bedoelde kennisgeving.

9.8 Op verzoek van de klant kan de aanvaarding van de resultaten van de werkzaamheden ook zonder de kennisgeving krachtens lid 4 plaatsvinden. Hiertoe deelt de klant de aannemer schriftelijk mee de werkzaamheden als aanvaard te beschouwen. De datum van verzending van deze mededeling geldt als het tijdstip van aanvaarding. In afwijking van artikel 7:757a Burgerlijk Wetboek is de Opdrachtnemer niet verplicht tot afgifte van een opleverdossier, tenzij partijen in de overeenkomst anders hebben bepaald. In dat geval spant de Opdrachtnemer zich in om het opleverdossier ten tijde van de kennisgeving als bedoeld in lid 4 aan de Opdrachtgever ter hand te stellen

10.1 Indien de klant het werk of delen daarvan in gebruik wenst te nemen vóór de geplande oplevering, volgen partijen de in arti­kel 13 (wijzigingen) vastgelegde procedure. De klant dient vóór de datum van deze vervroegde ingebruikneming de werkzaamhe­den met betrekking tot het werk of delen daarvan die hij eerder in gebruik wenst te nemen goed te keuren en voor voltooid te ondertekenen. Indien klant dit achterwege laat en het werk niettemin in gebruik neemt, wordt het werk geacht te zijn goedgekeurd en voltooid.

10.1 Met betrekking tot artikel 16 (aansprakelijkheid) zal een dergelijke ingebruikneming als oplevering worden beschouwd. Schade die bij ingebruikneming als bedoeld in lid 1 van dit artikel aan het werk ontstaat, komt voor rekening van de klant.

11.1 De klant is bevoegd de werkzaamheden te beëindigen. Hij is verplicht dit schriftelijk en onder vermelding van de gronden mee te delen en met bekwame spoed met de aannemer in overleg te treden omtrent de gevolgen.

11.2 Indien de aannemer ten gevolge van de beëindiging gepaste voorzieningen of maatregelen moet treffen, heeft hij recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

11.3 Worden de werkzaamheden of enig deel daarvan beëindigd of vertraagd en is dit de aannemer niet toe te rekenen, dan is de klant verplicht om, berekend naar de stand van de werkzaamheden, aan de aannemer alle verrichte werkzaam­heden te vergoeden, alsmede alle redelijkerwijs gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de aannemer reeds is aangegaan met het oog op de verdere vervulling van de Overeenkomst, berekend vanaf het moment van het intreden van de schorsing of vertraging.

11.4 Als de werkzaamheden gedurende meer dan twee maanden zijn beëindigd of vertraagd, is de aannemer bevoegd de Overeenkomst te ontbinden.

11.5 Indien de klant surséance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is verklaard of in de nakoming van de Over­eenkomst is tekortgeschoten, is de aannemer gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.

11.6 De klant is te allen tijde bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen.

11.7 In de gevallen bedoeld in de leden 4 t/m 6 is de klant verplicht om de vaste prijs die in de Overeenkomst is vastgelegd te betalen, verminderd met de besparingen die voor de aannemer uit de opzegging voortvloeien. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijke door de aannemer te maken kosten, wordt de door de klant verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die de aannemer bij volledige uitvoering van de werkzaamheden zou hebben gemaakt.

11.8 De klant is tevens verplicht de schade die de aannemer lijdt te vergoeden onverminderd de gehoudenheid van de aannemer die schade zoveel mogelijk te beperken, tenzij de schade het gevolg is van een tekortkoming die de klant niet kan worden toegerekend.

12.1 Behoudens het bepaalde in artikel 13 heeft de aannemer uitsluitend recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding indien:

a) deze voorwaarden daar uitdrukkelijk in voorzien

b) of de vertraging en/of kosten hun oorzaak vinden in een omstandigheid die niet aan de aannemer kan worden toegerekend, of

c) deze hun oorzaak vinden in een omstandigheid waarvoor de klant verantwoordelijk is en waartegen de aannemer niet behoefde te waarschuwen gelet op diens in artikel 3 lid 3 genoemde verplichting, of

d) zich een onvoorziene omstandigheid voordoet van dien aard dat de klant naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet mag verwachten dat de Overeenkomst ongewijzigd in stand blijft.

12.2 Als de aannemer van mening is dat hij recht heeft op termijnverlenging en/of kostenvergoeding, deelt hij dat de klant met bekwame spoed schriftelijk en gemotiveerd mee. Daarbij vermeldt hij alle directe en indirecte kosten, alsmede een redelijke opslag voor algemene kosten, winst en risico. Voorts vermeldt hij de gevolgen ten aanzien van de planning.

13.1 De klant is bevoegd om wijzigingen in de Overeenkomst, werkzaamheden, resultaten van werkzaamheden, opdrachten, het werkplan en inspectieplan aan de aannemer op te dragen.

13.2 De aannemer is niet verplicht een opgedragen wijziging uit te voeren indien de wijziging:

a) niet schriftelijk is opgedragen, of

b) tot een onaanvaardbare verstoring van de werkzaamheden zou leiden, of

c) zijn kennis en/of bekwaamheden en/of capaciteiten te boven gaat, of

d) niet in zijn belang zou zijn, of

e) indien partijen niet tot overeenstemming komen over de financiële gevolgen en de consequenties ten aanzien van de planning en het werkplan.

13.3 Als de aannemer bereid is de wijziging uit te voeren, dan kan hij de klant een schriftelijke prijsaanbieding sturen met de volgende gegevens:

a) het saldo, gevormd door alle directe en indirecte kosten, winst en risico, verband houdende met de wijziging, verminderd met de eventuele besparingen als gevolg van de uitvoering van de wijziging, en

b) de aanpassing van de werkzaamheden, planning en werkplan, en

c) de aanpassing van de termijnstaat of betalingscondities. Dat is echter geen vereiste, omdat meerwerk ook ad hoc gedurende de werkzaamheden kan worden opgedragen door de klant. De werkzaamheden kunnen niet steeds worden stilgelegd of beëindigd indien sprake zou zijn van meerwerk om een bepaalde procedure te voeren. Dat zou kostenverhogend kunnen werken. Dat is ook niet in het belang van de klant.

13.4 De aannemer heeft recht op vergoeding van de kosten verbonden aan meerwerk. De klant stemt hierdoor op voorhand in met de aan het meerwerk verbonden kosten. Mondain factureert het meerwerk in vier termijnen. De vordering van Mondain in het kader van het meerwerk, wordt opeisbaar nadat de betalingstermijn van de factuur (van 14 dagen) is verstreken. Ook in het kader van meerwerk is de opdrachtgeven niet gerechtigd tot opschorting of verrekening.

13.5 De aannemer is bevoegd om voorstellen tot wijziging aan de klant voor te leggen indien hij daartoe aanleiding ziet en vooropgesteld dat de werkzaamheden en resultaten van werkzaamheden aan de Overeenkomst zullen beantwoorden.

13.6 De klant kan de in lid 5 bedoelde voorstellen tot wijziging, hetzij zonder opgaaf van redenen weigeren te accepteren, hetzij ac­cepteren. In het laatste geval volgen partijen de in dit artikel vastgelegde procedure.

13.7 Indien de procedure in verband met de wijzigingen wordt vertraagd door een omstandigheid die niet aan de aannemer kan worden toegerekend, dan heeft deze recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

13.8 Het ontbreken van een schriftelijke opdracht met betrekking tot de wijziging laat de aanspraken van de aannemer op betaling onverlet.

14.1 In de tussen partijen overeengekomen bedragen en in de in deze algemene voorwaarden genoemde bedragen is de omzetbelasting niet begrepen. De klant vergoedt de door de aannemer in het kader van de Overeenkomst verschuldigde omzetbelasting.

14.2 Alle prijzen en tarieven zijn gebaseerd op een normale werkweek van maandag tot en met vrijdag. Alle werkzaamheden die worden verricht buiten de normale arbeidstijden per kalenderdag worden verrekend tegen de in de Overeenkomst vastgelegde tarieven en toeslagen, uitgaande van de normale werktijden van de aannemer. Alle wachturen resp. uitvaluren voor personeel resp. materieel van de aannemer veroorzaakt door de klant worden verrekend op basis van de in de Over­eenkomst vastgelegde tarieven.

14.3 De verrekening van wijzigingen van lonen, sociale lasten, prijzen, huren en vrachten vindt plaats conform de risicoregeling instal­latietechniek, tenzij iets anders is overeengekomen.

14.4 Partijen kunnen een betalingsschema in termijnen overeenkomen. Facturen van Mondain dienen binnen 14 dagen na dagtekening van de factuur te zijn betaald. Bij niet tijdige betaling is de klant direct in verzuim, zonder dat een ingebrekestelling is vereist. De aannemer is gerechtigd om de factuur voor de eindafrekening in te dienen zodra de resultaten van de werkzaamheden zijn opgeleverd, dan wel op de dag waarop de Overeenkomst krachtens artikel 11 is opgezegd of ontbonden. Indiening van deze factuur impliceert geen afstand van recht op verdere aanspraken van de aannemer in het kader van de Overeenkomst.

14.5 Betaling vindt plaats zonder inhoudingen of verrekening, voor zover niet anders is overeengekomen, binnen 14 dagen na de da­tum van de betreffende factuur. De klant is niet bevoegd betaling op te schorten, te verrekenen of anderszins enig bedrag in te houden. Facturen dienen steeds volledig betaald te worden.

14.6 De klant is in geen geval gerechtigd om voor of namens de aannemer betalingen te doen aan diens zelfstandige hulppersonen.

14.7 Een betaling strekt in de eerste plaats in mindering op alle verschuldigde kosten en rente en tenslotte in mindering op opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de klant dat de betaling betrekking heeft op latere facturen.

14.8 De aannemer kan zijn recht op betaling geheel of gedeeltelijk overdragen (cederen) of in pand geven.

15.1 Indien de klant tekortschiet of tekort dreigt te schieten in de nakoming van de overeenkomst, aan een keuring of aanvaarding van de werkzaamheden niet tijdig meewerkt of een verschuldigde betaling niet tijdig verricht, heeft de aannemer aanspraak op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage conform artikel 6:119a van het Nederlands Burgerlijk Wetboek met ingang van de dag, waarop de medewerking had moeten worden verleend of de betaling uiterlijk had behoren te geschieden. De aannemer is tevens te allen tijde bevoegd om de werkzaamheden te op te schorten.

15.2 Vindt de medewerking of betaling niet plaats binnen een maand na de dag waarop dit uiterlijk had behoren plaats te vinden, dan kan de aannemer aanspraak maken op vergoeding van rente tegen het wettelijk rentepercentage verhoogd met twee procent met ingang van de dag waarop deze maand is verstreken, een en ander zonder aanmaning door de aannemer. In dat geval is de aannemer tevens bevoegd om de Overeenkomst te ontbinden krachtens artikel 11.

15.3 De aannemer is gerechtigd om van de klant en voor diens rekening en risico genoegzame zekerheid te verlangen. De klant is verplicht om op eerste verzoek (aanvullende) zekerheid te stellen, zoals bijvoorbeeld een bankgarantie, of een pandrecht op (alle) activa.. Indien de klant in gebreke blijft met het stellen van de verlangde zekerheid, is de aannemer bevoegd de werkzaamheden op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden krachtens artikel 11. De Klant is verplicht op het eerste verzoek een (al dan niet) bezitloos pandrecht ten behoeve van Mondain te doen vestigen op roerende zaken alsmede op alle huidige en toekomstige vorderingen van de klant op derden, zulks tot zekerheid van betaling van alle bestaande en toekomstige vorderingen op de klant, die ter zake van incassokosten, rente en boetes daaronder begrepen. De klant verklaart tot verpanding bevoegd te zijn. De klant verleent hierdoor een onherroepelijke volmacht aan Mondain om een pandrecht op de goederen te vestigen namens de klant, ten behoeve van Mondain..

15.4 Ingeval de klant de op hem rustende verplichting om goederen tijdig op de overeengekomen plaats van aflevering af te nemen niet nakomt of niet zal nakomen, is de aannemer bevoegd om deze goederen voor rekening en risico van de klant op te slaan of op een geschikte wijze te verkopen en het hem verschuldigde op de opbrengst te verhalen, mits hij de klant heeft aangemaand om de goederen alsnog binnen vijf werkdagen af te nemen. De aannemer is bevoegd het aan de klant uit te keren overschot te voldoen door verrekening, ook gedurende diens surséance of faillissement.

15.5 Alle werkelijk door de aannemer gemaakte kosten om tot voldoening van verschuldigde facturen te geraken, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten, komen voor rekening van de klant, tenzij de aannemer verkiest om deze kosten forfaitair te bepalen op 15% van het te vorderen bedrag.

16.1 Na het tijdstip van oplevering is de aannemer niet meer aansprakelijk voor gebreken, tenzij:

a) die gebreken aan hem zijn toe te rekenen, en bovendien

b) de klant die gebreken voorafgaande aan de oplevering niet heeft opgemerkt of had kunnen opmerken, en bovendien

c) de klant die gebreken op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs niet had moeten ontdekken.

16.2 Is de aannemer krachtens het bepaalde in lid 1 aansprakelijk, dan is hij slechts gehouden tot vergoeding van de door de klant dientengevolge geleden, directe materiële schade. Aansprakelijkheid voor alle andere schade(posten) is uitgesloten.

16.3 Tot directe materiële schade behoren bijvoorbeeld in geen geval: gevolgschade, bedrijfsschade, productieverlies, omzet- of winstderving of waardevermindering of verlies van producten evenmin als bedragen die in de uitvoeringskosten zouden zijn begrepen als de werkzaamheden van de aanvang af goed zouden zijn uitgevoerd.

16.4 Onverminderd het in dit artikel bepaalde garandeert de aannemer voor eigen rekening de gebreken waarvoor hij aan­sprakelijk is te herstellen of de schade te beperken of op te heffen, gedurende de in lid 10 bedoelde termijn. In het geval dat de kosten van herstel in geen verhouding staan tot het belang van de klant bij herstel in plaats van schadevergoeding en in het geval dat het werks niet in Nederland zijn opgesteld, komt de klant niet het recht toe om herstel te vorderen, maar wordt door de aannemer een schadevergoeding betaald. Door de aannemer vervangen onderdelen worden zijn eigendom.

16.5 Voor vergoeding van andere schade dan in dit artikel genoemd, is de aannemer slechts aansprakelijk indien en voor zover de klant bewijst, dat deze te wijten is aan opzet of schuld van de aannemer.

16.6 De aannemer is bij werkzaamheden die dienen ter uitoefening van het bedrijf van de klant alleen aansprakelijk voor schaden die niet worden gedekt door de in artikel 5 lid 1 bedoelde verzekering(en) en bij werkzaamheden die betrekking hebben op producten en installaties die door de klant naar de VS en Canada worden geëxporteerd is de aannemer alleen aansprake­lijk voor schaden die niet worden gedekt door de in artikel 5 lid 2 bedoelde verzekeringen, onverminderd het in dit artikel bepaalde.

16.7 Indien en voor zover de klant enig aan de Overeenkomst verbonden risico heeft verzekerd, is hij gehouden eventuele schade on­der die verzekering te vorderen. De klant vrijwaart de aannemer hierdoor voor verhaal aanspraken van de verzekeraar. Regres of subrogatie door de verzekeraar van de klant is uitgesloten.

16.8 Mondain kan niet uitsluiten dat zij ooit met recht aansprakelijk wordt gesteld. Mondain dient uit een oogpunt van continuïteit van haar bedrijfsvoering, aansprakelijkheid te beperken.. Mondain kan verzekerd zijn tegen bepaalde aansprakelijkheid, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Vandaar dat er meerdere beperkingen gelden in de aansprakelijkheid van Mondain. De verplichting tot schadevergoeding van Mondain op basis van welke grondslag dan ook, is beperkt tot die schade waartegen Mondain uit hoofde van een door of ten behoeve van Mondain gesloten verzekering verzekerd is, en is nooit hoger dan het bedrag dat in het betreffende geval door deze verzekering (al dan niet aan Mondain) wordt uitbetaald.

16.9 Indien Mondain om welke reden dan ook geen beroep toekomt op de beperking van de voorgaande alinea, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal het factuurbedrag dat Mondain bij de klant in rekening heeft gebracht (exclusief BTW). Als de overeenkomst bestaat uit onderdelen of deelleveringen, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal het factuurbedrag van dat onderdeel of die deellevering. In alle gevallen geldt echter een maximum van € 50.000,00.

16.10 Elke aansprakelijkheid van de aannemer vervalt, voor zover niet iets anders is overeengekomen, door verloop van zes maanden vanaf het tijdstip waarop de Overeenkomst door oplevering, ontbinding of opzegging is geëindigd.

16.11 De klant is gehouden werkzaamheden en goederen direct te controleren. De rechtsvordering uit hoofde van een gebrek is niet ontvankelijk indien de klant niet met bekwame spoed, althans binnen 14 dagen nadat hij deze heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk en gemotiveerd de aannemer in gebreke heeft gesteld.

16.12 Het vorderingsrecht uit hoofde van een gebrek vervalt door verloop van een maand na de schriftelijke en gemotiveerde ingebrekestelling.

16.13 De klant is gehouden om het door Mondain geleverde direct na ontvangst te controleren en te inspecteren. Eventuele klachten dienen direct en uiterlijk binnen 14 dagen schriftelijk onder de aandacht van Mondain gebracht te worden. De rechtsvordering uit hoofde van een gebrek waarvoor de aannemer krachtens lid 1 aansprakelijk is, is niet ontvankelijk indien zij wordt ingesteld, voor zover niet iets anders is overeengekomen, later dan zes maanden vanaf de dag waarop de Overeenkomst door oplevering, ontbinding of opzegging is geëindigd.

16.14 De aannemer is niet aansprakelijk voor vergoeding van schade van de klant of derden (mede)veroorzaakt door ter beschikking gestelde persoon/personen als bedoeld in artikel 6 lid 2.

16.15 De klant vrijwaart de aannemer tegen alle aanspraken van derden wegens (producten)aansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een door de klant aan een derde geleverd product of installatie en dat mede bestond uit door de aannemer ontwikkelde en/of geleverde goederen, behoudens indien en voor zover de klant bewijst dat de schade is veroorzaakt door die goederen en onverminderd het bepaalde in lid 7 van dit artikel.

16.16 Voor zover dat niet reeds voortvloeit uit de wet of Overeenkomst is de aannemer in ieder geval niet aansprakelijk indien een tekortkoming van de aannemer het gevolg is van:
+ arbeidsongeregeldheden bij derden of onder eigen personeel;
+ tekortschieten van hulppersonen;
+ transportmoeilijkheden;
+ brand en verlies van te verwerken onderdelen;
+ maatregelen van enige binnenlandse, buitenlandse of internationale overheid, zoals importverboden of handelsverboden;
+ gewelddadige of gewapende acties;
+ storingen in de energievoorzieningen, in communicatieverbindingen of in apparatuur of programmatuur van de technisch aannemer of derden. Indien zich een omstandigheid als bedoeld in dit lid voordoet, zal de aannemer – teneinde daaruit voor de klant voortvloeiende nadelige gevolgen te beperken – die maatregelen treffen die in redelijkheid van hem gevergd kunnen worden.

16.17 De klant vrijwaart de aannemer tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze schade krachtens deze algemene voorwaarden voor rekening van de klant blijft.

17.1 De intellectuele en industriële eigendomsrechten op alle aan de klant geleverde goederen, gegevens en (technische) informatie blijven berusten bij de aannemer. De aannemer heeft het uitsluitend recht tot openbaarmaking, verwezenlijking en ver­veelvoudiging van deze goederen, gegevens en informatie en de klant heeft uitsluitend een (niet-exclusief) gebruiksrecht daarvan.

17.2 De door de aannemer aan de klant afgegeven documenten, zoals ontwerpen, tekeningen, technische beschrijvingen of bestekken worden eigendom van de klant en mogen door hem worden gebruikt met inachtneming van de rechten die voortvloei­en uit de wetgeving op het gebied van de intellectuele en industriële eigendom, nadat de klant aan zijn financiële verplichtingen jegens de aannemer heeft voldaan.

17.3 Het is de klant niet toegestaan om de volgens het ontwerp van de aannemer gerealiseerde werk geheel of in onderdelen daarvan in herhaling aan te leggen, zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de aannemer en onverminderd het bepaalde in de leden 5 en 6. De aannemer is bevoegd aan die toestemming voorwaarden te verbin­den, waaronder het betalen van een vergoeding. Op volgens het ontwerp van de aannemer vervaardigde goederen is het bepaalde in dit lid van overeenkomstige toepassing.

17.4 De klant is alléén bevoegd om het werk volgens het ontwerp van de aannemer, zonder diens tussenkomst en goedkeuring, door een derde te laten realiseren, wanneer de Overeenkomst is ontbonden wegens een tekortkoming die aan de aannemer kan worden toegerekend. In dat geval is de aannemer niet aansprakelijk voor gebreken voor zover die zijn terug te voeren op de aanleg door of namens de klant.

17.5 Het gebruiksrecht van de klant met betrekking tot de door de aannemer ontwikkelde en geleverde programmatuur is niet exclusief. De klant mag deze programmatuur alleen in zijn eigen bedrijf of organisatie gebruiken en alleen voor de technische installatie waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Het gebruiksrecht kan betrekking hebben op meerdere installaties voor zover dat in de Overeenkomst is vastgelegd.

17.6 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is de klant verboden om de programmatuur en de dragers waarop deze is vastgelegd op welke wijze dan ook ter beschikking van een derde te stellen of door een derde te laten gebruiken. Het is de klant verboden de programmatuur te verveelvoudigen of daarvan kopieën te maken. De klant zal de programmatuur niet wijzigen anders dan in het kader van het herstellen van fouten. De broncode van de programmatuur en de bij de ontwikkeling ervan voortgebrachte technische informatie worden niet aan de klant ter beschikking gesteld, tenzij anders is overeengekomen.

17.7 De aannemer is gerechtigd om op zijn naam en voor zijn rekening octrooi aan te vragen op vindingen die tijdens en door uitvoering van de Overeenkomst zijn ontstaan.

17.8 Indien de aannemer een octrooi als bedoeld in lid 7 verkrijgt, verleent hij om niet aan de klant een in beginsel niet over­draagbaar gebruiksrecht op die vinding. Bij concrete toepassing van dat gebruiksrecht zal de klant toestemming aan de aannemer vragen, welke toestemming slechts geweigerd kan worden indien de aannemer tegenstrijdige belangen met zijn bedrijf kan aantonen.

18.1 Op de Overeenkomst en op alle overeenkomsten die daaruit voortvloeien is Nederlands recht van toepassing.

18.2 Elk geschil wordt beslecht door de krachtens de Wet bevoegde (gewone) rechter in het arrondissement van de plaats van vesti­ging van de aannemer.

18.3 De klant is verplicht ter zake van de Overeenkomst in Nederland domicilie te kiezen, voor zover hij niet al in Nederland is geves­tigd. Bij gebreke van een dergelijke domiciliekeuze wordt de klant geacht domicilie te hebben gekozen in Den Bosch.

B. Bijzondere bepalingen betreffende onderhoud

De bepalingen in dit hoofdstuk “Onderhoud” zijn naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing indien in een overeenkomst is vastgelegd, dat de aannemer gedurende de onderhoudsperiode onderhoudswerkzaamheden zal realiseren.

 1.1 Tenzij iets anders is overeengekomen worden onderhoudswerkzaamheden alleen aan in Nederland opgestelde werks verricht.

1.2 Aan de volgende in dit hoofdstuk met een hoofdletter gebezigde woorden wordt de bijbehorende betekenis toegekend:

a) Onderhoudswerkzaamheden: alle activiteiten, met inbegrip van de levering van goederen, die de aannemer moet verrichten om te zorgen dat de technische staat van het werk en de door het werk te vervullen functies gedurende de onderhoudsperiode aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen beantwoordt.

b) Storing: een plotselinge onverwachte onderbreking van de prestaties van het werk.

2.1 De aannemer spant zich gedurende de onderhoudsperiode naar vermogen in om met preventieve onderhoudswerk­zaamheden de kans op het optreden van Storingen op een acceptabel niveau te houden en, voor zover overeengekomen, met correctieve onderhoudswerkzaamheden Storingen op te heffen.

2.2 De aannemer is bevoegd de onderhoudswerkzaamheden op afstand te verrichten door middel van een via telecommu­nicatievoorziening tot stand gebrachte verbinding met het werk.

2.3 De aannemer maakt na het tot stand komen van de Overeenkomst maar kan vóór aanvang van de werkzaamheden een werkplan maken met een schematisch overzicht van de onderhoudswerkzaamheden, de volgorde en tijdsperiode (week, maand, jaarplanning) waarin deze zullen worden uitgevoerd.

2.4 Het werkplan is gebaseerd op de beschrijving van de klant van het storingsgedrag van het werk, van alle taken, frequenties van uitvoering, materialen, hulpmiddelen en eventueel benodigde vaardigheden, alles ten behoeve van de uitvoering van de preventieve onderhoudswerkzaamheden en het beheersbaar maken van de correctieve onderhoudswerkzaamheden.

2.5 Het werkplan treedt in werking na goedkeuring door de klant. Indien het werkplan past in de beschrijving als genoemd in lid 4

kan de klant zijn goedkeuring aan het werkplan niet onthouden.

2.6 De aannemer past het werkplan jaarlijks aan en maakt op basis daarvan een raming van alle onderhoudskosten voor het betreffende jaar. Tussentijds kan het werkplan alleen worden aangepast door middel van een wijziging krachtens artikel 13.

2.7 Indien overeengekomen bevat het werkplan de datum van aanvang en oplevering van voorziene en beoogde opdrachten voor de uitvoering van preventieve en/of correctieve onderhoudswerkzaamheden en/of andere werkzaamheden.

2.8 De in lid 7 genoemde opdrachten zullen op basis van het werkplan door de klant tenminste een maand van tevoren schriftelijk worden verstrekt. Opdrachten die niet in het werkplan staan worden tenminste twee maanden van tevoren schriftelijk verstrekt. Voorafgaand aan de verstrekking van een opdracht heeft de aannemer zijn prijs daarvoor afgegeven.

2.9 Bij de uitvoering van correctieve onderhoudswerkzaamheden dient de klant vooraf schriftelijk een opdracht te verstrekken. Indien dit door omstandigheden niet mogelijk is, zal de opdracht achteraf worden verstrekt op basis van de door de aannemer werkelijk gemaakte kosten.

2.10 Na voltooiing van de onderhoudswerkzaamheden verzoekt de aannemer de klant om de opdracht voor voltooid te ondertekenen. Na ondertekening gelden de onderhoudswerkzaamheden als opgeleverd.

2.11 Indien dat uitdrukkelijk is overeengekomen zorgt de aannemer er voor dat op het terrein of de locatie waar de onder­houdswerkzaamheden worden verricht één exemplaar van de technische informatie aanwezig is, dat deze stukken op alle rede­lijke tijdstippen kunnen worden geraadpleegd en dat de ‘As Built’ situatie van de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden daarin is verwerkt tegen een in de Overeenkomst vastgelegde vergoeding.

2.12 Indien de prestaties, bedrijfszekerheid en onderhoudbaarheid van het werk dit eisen of de regels als genoemd in artikel 3 lid 7 dit voorschrijven informeert de aannemer de klant omtrent te nemen maatregelen. De klant kan door middel van een wijziging krachtens artikel 13 de aannemer de noodzakelijke constructiewijziging dan wel andere (projectmatige) werkzaamheden separaat opdragen.

2.13 De aannemer stelt de klant tevoren in kennis van het tijdstip waarop de onderhoudswerkzaamheden zullen worden verricht. Worden de werkzaamheden niet op het afgesproken tijdstip verricht en is dit de aannemer niet toe te rekenen, dan heeft hij recht op termijnverlenging en/of kostenvergoeding krachtens artikel 12.

2.14 Indien dat uitdrukkelijk is overeengekomen, draagt de aannemer er zorg voor dat storingen gedurende 24 uur per dag en zeven dagen per week op een bekend gemaakt meldpunt kunnen worden gemeld.

2.15 Onverminderd het bepaalde in lid 9 zal de aannemer zich naar vermogen inspannen om spoedeisende storingen na opdracht van de klant binnen 24 uur na de melding ervan op te heffen, tenzij een andere termijn is overeengekomen. De overige storingen worden waar mogelijk in de normale werktijden van de aannemer verholpen.

2.16 De aannemer zal de onderhoudswerkzaamheden uitvoeren gedurende de onderhoudsperiode die in de Overeenkomst is vastgelegd, bij gebreke waarvan een periode van één jaar geldt.

2.17 De onderhoudsperiode wordt telkenmale stilzwijgend voor de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij een van de partijen de Overeen­komst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.

2.18 De door de aannemer uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden worden verrekend volgens de in de Overeenkomst vastgelegde tarieven, eenheidsprijzen of als vaste prijs die jaarlijks worden geïndexeerd volgens de risicoregeling installatietech­niek, tenzij iets anders is overeengekomen.

2.19 Betaling van de vergoedingen vindt plaats binnen twee weken na de datum van de betreffende factuur.

2.20 Opzegging van de Overeenkomst door de klant krachtens artikel 11 lid 6 vereist een schriftelijke kennisgeving. Bij opzegging van de hele Overeenkomst dient de klant een opzegtermijn van tenminste zes maanden in acht te nemen en bij opzegging van een opdracht tot uitvoering van onderhoudswerkzaamheden een opzegtermijn van tenminste een maand.

1.1 Indien Mondain op één of meerdere bepalingen uit deze voorwaarden geen beroep toekomt, dan komt aan die bepaling qua inhoud en strekking een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan.

1.2 Indien enige bepaling nietig of vernietigbaar zou zijn, dan zijn deze voorwaarden slechts voor dat specifieke deel nietig of te ver­nietigen. Voor het overige blijven de voorwaarden van kracht. Bij tegenstijdigheid in deze algemene voorwaarden, geldt de voor Mondain meest gunstige bepaling.

C. Overige bepalingen

 1.3 Mondain koopt goederen in, die zij vervolgens aan de klant levert. Mondain heeft dus geen invloed op de kwaliteit van die goederen die door derden aan Mondain worden geleverd ten behoeve van de klant. Daaromtrent kan Mondain dus ook geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid aanvaarden. De klant kan slechts gebruik maken van de eventuele fabrieksgarantie van dergelijke goederen.

1.4 Mondain garandeert geen enkele opbrengst, rendement, energieprijzen, vermogen of terugverdientijd, specificaties, kenmerken, eigenschappen et cetera. Informatie daaromtrent is slechts een schatting. Alle aansprakelijkheid dienaangaande is uitgesloten.

1.5 Mondain kan haar rechtsverhouding tot de klant overdragen aan een derde, bij een tussen Mondain en die derde opgemaakte akte. Hierdoor verleent de klant bij voorbaat reeds toestemming en medewerking aan contract overneming.